marți, 5 februarie 2013

PRINCIPALELE REGULI DE SERVIRE SI PROTOCOL


PRINCIPALELE REGULI DE SERVIRE SI PROTOCOL

         Din momentul în care consumatorii încep sa intre în salon si de asemeni în timpul serviciului, personalul înceteaza orice fel de discutie, glume sau certuri; se vorbeste încet, ordinele se dau discret folosindu-se un gest, un semn, o privire; orice observatie se face în oficiu, fara sa se auda în salon; se evita gesturile ample, vizibile si repetate; în tot ceea ce întreprinde personalul trebuie sa fie politicos , amabil, respectuos. În timpul când se efectueaza operatiile de servire, trebuie sa se tina seama de:
1 Politetea se exprima prin atitudine, corectitudine si sinceritate, prin atentia si promptitudinea cu care consumatorii sunt serviti
Un serviciu rapid se obtine lucrându-se metodic, organizat, gândit; evitarea instalarii oboselii, se poate face cu impunerea ca plecarile si venirile în salon, de la anexele acestuia si catre ele, sa se faca cu un scop bine definit
3 Un bun serviciu se face în liniste, cu gesturi precise si rapide
4 Crearea unui climat de destindere si ambianta impune sa se evite exprimarea pe figura a enervarii, mirarii, oboselii; totdeauna trebuie sa existe un zâmbet profesional, care sa exprime o fire amabila si deschisa
5 Asigurarea discretiei
6 Personalul trebuie sa stea într-o pozitie reverentioasa, putin aplecat înspre consumator pentru a auzi întrebarile si raspunsurile; nu este permis sa se aranjeze tinuta vestimentara în fata consumatorilor, sa se pieptene, sa se curete unghiile, sa se sufle nasul etc.
Relatiile dintre chelner si consumator se efectueaza prin dialog sau prin operatii de manipulare a obiectelor de servire sau a preparatelor - care se pot realiza pe partea stânga sau dreapta, functie de regula de baza impusa pentru respectiva situatie
8 Servirea în general se face în urmatoarea ordine: femeile mai în vârsta, femeile tinere, barbatii mai în vârsta,  barbatii mai tineri, adolescentii si apoi copiii; la indicatia parintilor copiii pot fi serviti dupa femeile mai în vârsta
 9 Inainte de începerea servirii se anunta consumatorul respectiv, folosindu-se formula: Îmi permiteti sa va servesc?
10 Preparatele nu sunt prinse sau atinse cu degetele (numai cu obiecte de inventar)
11 Nu se lasa prea mult timp între servirea a doua preparate; se anunta când este necesar un timp mai îndelungat pentru pregatirea unui preparat
12 Preparatele calde se servesc întotdeauna în obiecte de inventar încalzite la temperatura corespunzatoare; bauturile reci se servesc în pahare reci
13 Dupa consumarea preparatelor servite de catre toti consumatorii de la o masa (sau la cerere) se efectueaza debarasarea
14 Se evita ca, în timpul servirii, consumatorii sa fie intercalati între doi lucratori care efectueaza simultan operatii de servire a preparatelor sau a bauturilor
15 Obiectele de servire folosite la trecerea preparatelor din obiectele pe care au fost montate, pe farfuria consumatorilor - lus, cleste - se aseaza întotdeauna pe  obiectul purtator, evitându-se astfel patarea îmbracamintei consumatorilor, a fetei de masa etc.
16 Dupa servirea fiecarui preparat, se ureaza pofta buna, iar la terminarea meniului se foloseste formula sa va fie de bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu