marți, 5 februarie 2013

REGULI DE COMPORTARE ÎN TIMPUL SERVICIULUI


REGULI DE COMPORTARE ÎN TIMPUL SERVICIULUI


         Normele de comportare se manifesta practic în faptele oamenilor, în conduita lor, alcatuind ceea ce se cheama relatiile sociale ale oamenilor. Normele morale au în vedere nu numai comportarea în cadrul vietii personale de familie, ci si în viata de fiecare zi, fata de oameni, fata de societate. Atitudinea pe care lucratorii din alimentatia publica o promoveaza în relatiile cu consumatorii, colegii si familia, defineste comportarea etica a acestora si se încadreaza ca norme profesionale de comportare în serviciu. Cunoasterea si respectarea cu strictete a regulilor de comportare civilizata este obligatorie si trebuie sa devina o deprindere.

         POLITEŢEA - reprezinta si exprima respectul fata de om (reflecta modul amabil de comportare al unui individ fata de alt individ).
Salutul - constituie o prima manifestare de politete fata de alta persoana, pentru lucratorul din activitatea  de servire salutul este obligatoriu în momentul când întâmpina sau conduce consumatorii în si din sala de servire.
Amabilitatea - reprezinta grija fata de consumatori pe tot timpul cât este oaspete în unitate, atentia fata de consumatori, promtitudinea în recomandarea si executarea serviciilor la masa, crearea unor conditii de ambianta.
Tactul - reprezinta priceperea de a fi calm, retinut. A avea tact înseamna sa stii sa te stapânesti, a sti sa asculti cu atentie, a raspunde calm la toate problemele solicitate, a nu-l întrerupe pe interlocutor, a te comporta în asa fel încât întotdeauna sa fii util, sa stii când sa te retragi din discutii. În conversatia cu consumatorii formulele de adresare vor fi întotdeauna la persoana a -II - a plural, indiferent de natura acesteia.

ŢINUTA VESTIMENTARĂ DE SERVICIU
         Ţinuta personalului din procesul servirii constituie una din cerintele principale de prezentare ale lucratorului din restaurant.
         ŢINUTA DE SERVICIU CLASICĂ DE ZI (ospatar - ospatara):
1    Camasa alba - bluzita alba
2    Spenter alb, crem din tercot, croiala speciala
3    Cravata, papion negru - fundita neagra
4   Pantalon negru cu centura neagra - fusta neagra croiala speciala
5   Ciorapi negri - ciorapi culoarea piciorului sau sosete albe
6    Ecuson, denumirea unitatii, numele, functia
7    Incaltaminte neagra
ŢINUTĂ CLASICĂ DE SEARĂ (ospatar - ospatara):
8   Sacou, smoking, frac cu vesta, croiala speciala
9    Pantalon - fusta aceeasi culoare
10    Camasa alba - bluzita alba
11    Cravata, papion - fundita, culoarea costumului (restul obiectelor sunt identice cu tinuta de zi).

USTENSILELE DE SERVICIU sI DE UZ GOSPODĂRESC PENTRU PERSONALUL DE SERVICIU
12    Ancar (servet de serviciu) - confectionat din material textil de culoare alba, du dimensiunea 45 x 45 cm sau 50 x 50 cm; se poarta împaturit pe antebratul stâng când nu se foloseste, desfasurat sau împaturit pe palma în manipulare
13    Tirbuson (drek),
14    Pix - carnet de luat comenzi,
15    Batista.

UNITĂŢI PENTRU SERVIREA CONSUMATORILOR
         Prin unitate de servire se întelege localul format din una sau mai multe încaperi, dotate cu utilaje, mobilier si obiecte de inventar corespunzatoare profilului si gradului (categoriei) în care se încadreaza unitatea, în conformitate cu care se stabileste si regimul de preturi, dupa cum urmeaza:
1    Unitati cu grad de confort si regim de preturi categoria 5 stele
-    Unitati cu grad de confort si regim de preturi categoria 4 stele
-    Unitati cu grad de confort si regim de preturi categoria 3 stele
2    Unitati cu grad de confort si regim de preturi categoria 2, 1 stele
-    Unitati cu grad de confort si regim special de frecventare - cantina restaurant

UNITĂŢI CLASICE
         Restaurantul clasic - este o unitate complexa, care îmbina activitatea de productie cu activitatea de servire. Acest profil de unitate trebuie sa puna la dispozitia consumatorilor un sortiment bogat si diversificat de marfuri alimentare, preparate culinare, de cofetarie - patiserie, bauturi alcoolice si nealcoolice, în functie de sortimentul minimal stabilit de reglementarile metodologice în acest sens. Trebuie sa dispuna de o compartimentare si dotare corespunzatoare, pe fluxuri de activitate. Spatiile de servire trebuie sa fie dotate cu mobilier corespunzator, mochete, covoare, perdele, draperii, lustre, oglinzi, garderoba, vesela si inventar de servire de calitate superioara si în cantitati suficiente, care sa asigure o servire optima. Vesela de serviciu trebuie sa fie din portelan superior, cu emblema unitatii, din inox sau din alpaca argintata, iar inventarul textil de calitate superioara si în culori placute. Poate functiona cu mai multe saloane, cu diferite profile:
1    Salon clasic - în care se asigura serviciile micului dejun complet, dejunului, cinei, mese organizate etc.
2    Salon de profil - braserie, berarie, bar de zi, bar de noapte, cofetarie - patiserie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu